11 Jun

Regtuijt, of hoe de NS de verkeerde afslag nam

(Een soortgelijke column verscheen eerder in De Appel)

Station Hilversum, een gele servicetrein op het rangeerterrein. Een flits maar, dan ben ik er voorbij. De naam van de trein staat echter op mijn netvlies gebrand. Het is poëzie en goddelijke bestemming tegelijkertijd: een onderhoudstrein met de naam ir. T. Regtuijt.

Een zoektocht op het internet levert veel op. Ir. T. Regtuijt was bijna de baas van de Nederlandse Spoorwegen geworden. Hij begon als adviseur en projectleider grondmechanica en baanbouw en schopte het tot lid van de raad van bestuur. Een buitenstaander werd echter aangesteld als de CEO van het bedrijf. In 1997 ging Regtuijt met pensioen. Na 26 jaar trouwe dienst, waarvan geruime tijd aan de top, namen nieuwkomers het over.

In een artikel in Trouw uit 1998 blikt hij terug op de ontwikkelingen binnen de Nederlandse spoorwegen. De reorganisaties die destijds werden doorgevoerd, gingen hem te snel. Het was niet alleen een omslag van een ambtelijke naar een commerciële cultuur: “Het accent is verlegd naar klant en marketing, de waardering voor de techniek taant.” In zijn laatste jaren als bestuurder legde ir. T. Regtuijt veel uit aan zijn collega’s. “Zowel wat de NS-cultuur betreft, als de NS-techniek.”

Het is nu vijftien jaar later. Onder de leden van de raad van bestuur en de commissarissen van de Nederlandse Spoorwegen bevindt zich geen enkele werknemer uit de eigen gelederen. CEO Bert Meerstadt combineert een baan bij de NS met een commissarisschap bij een bank en een drankproducent. In de jaren daarvoor maakte hij carrière bij een internationaal reclamebureau. Mannen als ir. T. Regtuijt zijn kennelijk niet meer welkom aan de top.

Wie is er nu nog om de bestuurders uit te leggen hoe de Nederlandse Spoorwegen in elkaar zitten? Wie vertelt de commissarissen waarom de Fyra stuk gaat? Wie laat de bazen weten wat er voor nodig is om seinen en wissels te laten werken? Wie maakt duidelijk dat sneeuw met kennis en technologie te overwinnen is? Wie maakt Bert Meerstadt en zijn collega’s duidelijk wat ir. T. Regtuijt al in 1998 zei: “ ..die treinen moeten wel blijven rijden, dat is de basis.”

Dat ir. T. Regtuijt bij zijn laatst mogelijk promotie door een buitenstaander in de wielen werd gereden, lijkt de Nederlandse Spoorwegen niet meer te boven zijn gekomen. De inzichten waarmee ir. T. Regtuijt de hoogste bestuurslaag verlichtte, zijn voorgoed achtergelaten. Zijn schitterende naam verscheen dan ook niet op een treinstel van de Nederlandse Spoorwegen, maar op een waarschijnlijk te zelden ingehuurde Eurailscout inspectietrein.

(Een soortgelijke column verscheen eerder in De Appel)

Afbeelding: bewerkt van rail-andre.nl